Prawidłowe używanie oświetlenia na drodze zapewnia bezpieczeństwo Tobie i innym uczestnikom ruchu. Czy światła pozycyjne i postojowe to jedno i to samo? Przyjrzyjmy się różnicom pomiędzy nimi i sprawdźmy, w jakich sytuacjach należy z nich korzystać.
Design a użyteczność
Od kiedy projektanci aut uczyniły ze świateł element designu podkreślający ich dynamiczną sylwetkę i eksponujący charakterystyczne dla marki atrybuty, coraz trudniej rozróżnić poszczególne elementy lampy i określić ich zastosowanie. Przejrzysty niegdyś i widoczny gołym okiem podział oświetlenia pojazdu na światła drogowe, mijania, kierunkowskazy czy przeciwmgielne staje się bardziej problematyczny, gdy weźmiemy pod lupę współczesne twory studiów projektowych. Niejeden właściciel samochodu zaglądający w klosz swojego pojazdu zapewne zastanawiał się, jaką funkcję, poza upiększającą wzornictwo, pełnią wszystkie te LED-owe esy-floresy, linie, okręgi i inne ozdobniki. Sprawa staje się jeszcze bardziej skomplikowana, gdy weźmiemy na warsztat mniej popularne rodzaje oświetlenia, a mianowicie światła pozycyjne i postojowe.
Czym różnią się światła pozycyjne od postojowych?
Główną różnicę pomiędzy wspomnianymi rodzajami oświetlenia stanowi fakt, że światła pozycyjne – w przeciwieństwie do postojowych – są obowiązkowym wyposażeniem każdego auta. Światła pozycyjne znajdują się z przodu oraz z tyłu pojazdu, a ich zadaniem jest zakomunikowanie innym uczestnikom ruchu, gdzie znajduje się nasz samochód.
Przepisy wymagają, aby światła pozycyjne były włączone w następujących sytuacjach:
• podczas awaryjnego postoju na drodze szybkiego ruchu,
• podczas awaryjnego postoju na autostradzie,
• gdy zatrzymamy się poza obszarem zabudowanym.
W takich autach jak np. Toyota Yaris niewymagane przepisami światła postojowe nie występują, a światła pozycyjne włącza się, obracając manetkę od kierunkowskazów na pozycję przedstawiającą ikonę dwóch reflektorów zwróconych do siebie tyłem, które wysyłają w lewą i prawą stronę wiązki światła.
Światła postojowe – podobieństwa i różnice
Wyróżniającą cechą świateł postojowych jest m.in. fakt, że mogą one być włączane parami, tj. z lewej lub z prawej strony pojazdu. Tego typu rozwiązanie pozwala lepiej uwidocznić auto, które przykładowo zostało zaparkowane przy krawędzi jezdni i tylko jedna jego połowa znajduje się na drodze. Światła postojowe uruchamia się najczęściej tą samą dźwignią co i kierunkowskazy, wedle tej samej logiki – kierując dźwignię do góry włączymy prawe światła postojowe, ruch do dołu włączy te po lewej stronie.
