Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
21 maja 2025

Światowa premiera 6. generacji Toyoty RAV4

Efektowna stylistyka i zaawansowane technologie

Najnowsza, 6. generacja Toyoty RAV4 efektowną stylistykę łączy z charakterem prawdziwego SUV-a. Zaawansowane technologie, wydajne napędy hybrydowe oraz najnowsza generacja napędu hybrydowego typu plug-in z zasięgiem w trybie EV do 100 km* – to tylko niektóre atuty tego pojazdu. Wraz z tym modelem zadebiutuje również nowe oprogramowanie Arene, które umożliwi zastosowanie najnowszych systemów bezpieczeństwa Toyota T-MATE oraz multimediów.

Toyota RAV4 6. generacji to zupełnie nowy model, który odwołuje się do wspaniałego dziedzictwa swoich poprzedników. Wraz z najnowszą odsłoną legendarnego SUV-a zadebiutują zaawansowane technologie, które sprawią, że RAV4 będzie punktem odniesienia w dziedzinie osiągów i wydajności, a także wyznaczy nowe standardy w dziedzinie bezpieczeństwa.

RAV4 od lat słynie ze swojej niezawodności i wszechstronności. Samochód cieszy się niesłabnącą popularnością na europejskim rynku, gdzie od debiutu w 1994 roku sprzedano już ponad 2,5 mln egzemplarzy. To także jeden z najczęściej kupowanych samochodów Toyoty na świecie – łączna sprzedaż we wszystkich regionach przekroczyła już 15 mln aut.

Toyota RAV4 otwiera nowy rozdział w swojej historii

Najnowsza generacja Toyoty RAV4 zachowała wymiary zbliżone do poprzednika. Uwagę zwraca nowy logotyp modelu. Solidny przód i dynamiczna sylwetka nawiązują do terenowych właściwości, z których słynie RAV4. Przeprojektowana kabina daje kierowcy poczucie pełnej kontroli nad samochodem, a pasażerom zapewnia komfort.

6. generacja RAV4 będzie pierwszym modelem marki wyposażonym w przełomowy system operacyjny Arene. Stanowi to istotny krok w kierunku oferowania pojazdów definiowanych programowo (SDV), które można będzie wyposażać w bardzo zaawansowane systemy bezpieczeństwa oraz funkcje związanych z rozrywką w cyfrowym środowisku. Wraz z Arene w RAV4 zadebiutują najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, w tym układ wspomagający parkowanie, a system multimedialny zacznie działać zdecydowanie szybciej i zyska ulepszony system nawigacji.

Najnowsza odsłona RAV4 będzie dostępna m.in. z nowym, bardzo wydajnym układem hybrydowym typu plug-in, który łączy zalety pojazdu elektrycznego oraz komfort i wszechstronność hybrydy. Zasięg tego samochodu w bezemisyjnym trybie elektrycznym będzie wynosił do 100 km* (wg WLTP, cykl mieszany), co pozwoli większości użytkownikom na codziennie poruszanie się bez konieczności korzystania z silnika spalinowego. Nowa generacja układu otrzyma akumulator o zwiększonej o 30% pojemności, zapewniający większą moc, lepsze osiągi i wydajność, a także szybsze ładowanie.

Na rynku europejskim nowa Toyota RAV4 będzie oferowana wyłącznie jako hybryda plug-in lub pełna hybryda. W ten sposób Toyota po raz kolejny przypomina o swoim wielotorowym podejściu do neutralności węglowej, dając klientom możliwość wyboru wersji dopasowanej do ich potrzeb.

Najnowsza technologia hybrydowa

Nowa Toyota RAV4 będzie dostępna m.in. z udoskonalonym układem hybrydowym typu plug-in. Dzięki zastosowaniu nowego litowo-jonowego akumulatora o większej pojemności 22,7 kWh, RAV4 Plug-in Hybrid umożliwi pokonanie w trybie EV nawet do 100 km* (wg WLTP, cykl mieszany).

Nowa bateria powstała w wyniku zaawansowanych prac rozwojowych Toyoty nad samochodami elektrycznymi i umożliwia zdecydowanie szybsze ładowanie. Samochód wyposażono w opcjonalną pokładową ładowarkę prądu stałego (DC) o mocy 50 KW, co jest rzadkością w SUV-ach segmentu D. W zależności od warunków akumulator od 10% do 80% można będzie naładować w zaledwie 30 minut. Ładowanie w domu lub za pomocą standardowych ładowarek publicznych jest szybsze dzięki nowej ładowarce pokładowej prądu zmiennego (AC) o mocy 11 kW, a uzupełnienie baterii zajmuje zaledwie 3 h.

Nowy akumulator litowo-jonowy współpracuje z mocniejszym przednim silnikiem elektrycznym, który generuje teraz moc 150 kW (o 16 kW więcej niż w poprzednim modelu). To z kolei przekłada się na lepsze przyspieszenie samochodu. Nowa Toyota RAV4 Plug-in Hybrid z inteligentnym napędem na cztery koła AWD-i o mocy 304 KM (najwięcej w segmencie) rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,8 s.

Nowa bateria to jednak nie tylko lepsze osiągi i wrażenia z jazdy, ale także większa niezawodność oraz wydajność nawet w trudnych warunkach. Udoskonalone systemy chłodzenia, które w zależności od temperatury i warunków pracy przełączają się między obwodami chłodzenia, pomagają utrzymywać akumulator w idealnej kondycji. Umożliwiają także ładowanie w niskich temperaturach.

Bateria, która została umieszczona pod podłogą RAV4 Plug-in Hybrid, przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych auta. Dzieje się tak za sprawą obniżonego środka ciężkości oraz zwiększonej sztywności nadwozia.

Najnowsza odsłona RAV4 Plug-in Hybrid będzie wyposażona w technologię geofencingu. To inteligentne rozwiązanie ułatwia zarządzanie zasięgiem elektrycznym, wynoszącym do 100 km* (wg WLTP, cykl mieszany). Wykorzystuje przy tym w czasie rzeczywistym dane o ruchu drogowym z nawigacji w chmurze, bierze pod uwagę także najczęściej pokonywane przez kierowcę trasy oraz jego styl jazdy. System może automatycznie przełączać się między trybem hybrydowym i elektrycznym, żeby zapewnić jak największy zasięg. Jeśli cel podróży znajduje się w strefie niskoemisyjnej lub wymaga przejazdu przez taką strefę, technologia geofencingu naładuje akumulator wcześniej, aby umożliwić poruszanie się w tym obszarze w trybie elektrycznym.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid będzie dostępna zarówno z inteligentnym napędem AWD-i, jak i w odmianie z napędem na przednie koła. W tym ostatnim wariancie łączna moc układu wyniesie 268 KM.

Do wyboru będzie też tradycyjny napęd hybrydowy, czyli pełna hybryda z udoskonalonym układem przeniesienia napędu, ulepszoną jednostką sterującą mocą, akumulatorem i innymi podzespołami. RAV4 Hybrid z inteligentnym napędem na cztery koła AWD-i będzie miał moc 191 KM, a wariant z napędem na przednie koła – 183 KM.

Nowa Toyota RAV4 GR SPORT

W gamie modelowej nowej Toyoty RAV4 uwagę zwraca inspirowana motorsportem wersja GR SPORT. Szerszy o 20 mm rozstaw kół w połączeniu z dopracowaną konstrukcją amortyzatorów, wzmocnionym tylnym zawieszeniem oraz specjalnie dostrojonym zawieszeniem przekłada się na bardziej stabilne i angażujące prowadzenie. Lekkie 20" czarne felgi aluminiowe o ekskluzywnym wzorze GR SPORT przyczyniają się do optymalizacji przepływu powietrza.

W kabinie nowej Toyoty RAV4 GR SPORT nie zabraknie rozwiązań nawiązujących do sukcesów zespołu TOYOTA GAZOO Racing. W stylowym, czarnym wnętrzu znajdziemy logotypy GR oraz liczne czerwone akcenty – na kierownicy, poduszkach kolanowych, a także na fotelach pokrytych skórzano-zamszową tapicerką. Sportowe fotele, aluminiowe nakładki pedałów hamulca oraz gazu, nakładki chroniące kolana na konsoli środkowej – to tylko niektóre elementy, które przyciągają wzrok miłośników motorsportu.

Zaawansowany system operacyjny Arene

Wraz z najnowszą odsłoną Toyoty RAV4 debiutuje również system operacyjny Arene. Zapoczątkuje on nową erę – erę pojazdów definiowanych programowo (SDV), w których zaawansowane technologie cyfrowe umożliwiają poprawę bezpieczeństwa oraz przyczyniają się do eliminacji wypadków drogowych, co jest celem Toyoty.

Nowy system Arene umożliwił m.in. wprowadzenie do RAV4 najnowszych systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE, w tym najnowszej generacji układu Toyota Safety Sense.

6. generacja Toyoty RAV4 otrzymała m.in. system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA), który chroni auto przed najechaniem na przeszkodę na ruchliwym skrzyżowaniu. Uzupełnia on udoskonalony system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), który obejmuje teraz również wskaźnik zbliżania się do pojazdu z tyłu, którego celem jest zmniejszenie stresu podczas jazdy, zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu i autostradach. Włączony, emituje ostrzeżenie dźwiękowe, gdy pojazd zbliża się z tyłu z dużą prędkością, dając kierowcy czas na reakcję.

Nowy asystent zmiany pasa ruchu (LCA) pomaga kierowcy bezpieczniej manewrować podczas jazdy po autostradzie. Po włączeniu kierunkowskazu, system upewnia się, że można zmienić pas bezpiecznie i w martwym punkcie nie znajduje się inny pojazd. LCA działa, gdy włączony jest inteligentny tempomat adaptacyjny oraz asystent utrzymania pasa ruchu (LTA).

PCS, czyli układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, ma teraz rozszerzony zakres wykrywania zagrożenia kolizją czołową, a także poprawioną identyfikacją przeszkód, rowerów i motocykli. Ostrzega on kierowcę przy pomocy komunikatów dźwiękowych i wizualnych, wspomaga także podczas hamowania. Jeśli uzna, że kierowca nie zdąży zareagować, hamuje automatycznie, by uniknąć zderzenia lub ograniczyć jego skutki. W przypadku siły powodującej otwarcie się poduszek powietrznych, nowy drugi hamulec wypadkowych (Seconadry Collison Brake) stopniowo wyhamuje pojazd, jeśli kierowca nie jest w stanie tego zrobić.

Parkowanie nowej Toyoty RAV4 jest łatwiejsze dzięki ulepszonemu monitorowi panoramicznemu z systemem kamer 360 stopni (PVM), który zyskał trójwymiarowy obraz, dający lepszą orientację w najbliższym otoczeniu samochodu. Obsługiwany zdalnie układ Advanced Park umożliwia parkowanie samochodu z zewnątrz przy pomocy smartfona.

Możliwość aktualizowania oprogramowania metodą over-the-air pozwala na ulepszanie dotychczasowych funkcji Toyota Safety Sense oraz dodawanie nowych.

Nowy system multimedialny

Wraz z nową Toyotą RAV4 zadebiutuje również najnowszy, bardziej kompaktowy system multimedialny. Dzięki systemowi operacyjnemu Arene będzie on pracować szybciej i bardziej wydajniej.

Digital Cockpit, czyli cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników (12,3"), może teraz przy pomocy czytelnych wizualizacji podawać jeszcze więcej informacji, w tym lokalizacje na mapach Google, dane w czasie rzeczywistym z systemu nawigacji o fotoradarach i ostrzeżenia o strefach niskiej emisji (LEZ). Integracja mapy nawigacji z trójwymiarowym asystentem pasa ruchu zmniejsza potencjalne rozproszenie uwagi u kierowcy i ułatwia poruszanie się wyznaczoną trasą.

Nowy 12,9" ekran główny pokazuje wszystkie istotne dane. Został zaprojektowany z myślą o przyjaznej i intuicyjnej obsłudze, stąd też posiada konfigurowalne skróty, menu szybkich ustawień i funkcje prywatności danych. To sprawia, że personalizacja i nawigacja po cyfrowych funkcjach auta jest łatwiejsza niż kiedykolwiek.

Korzystanie z auta ułatwia także szybko i precyzyjnie reagujący asystent głosowy, który może obsługiwać nawigację, multimedia, ustawić temperaturę wewnątrz i sterować wybranymi funkcjami pojazdu. System będzie regularnie otrzymywał bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania.

Z kolei dzięki nowej odsłonie aplikacji MyToyota będzie można korzystać z rozszerzonego katalogu usług dostępnych w subskrypcji, ulepszonego asystenta głosowego, rejestratora jazdy czy muzycznych serwisów streamingowych.

*Wszystkie dane są tymczasowe, przed homologacją.