Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
24 października 2025

Konsorcjum z Toyotą na czele będzie pracowało nad rozwojem mikromobilności

Projekt uzyskał dofinansowanie od rządu Wielkiej Brytanii

Toyota Manufacturing UK stanęła na czele konsorcjum, które opracowuje lekkie pojazdy elektryczne w kategorii L6e, inspirowane koncepcyjnym modelem FT-Me. Rozwój tego projektu jest możliwy m.in. dzięki pozyskaniu dofinansowania od rządu Wielkiej Brytanii w ramach programu DRIVE35, który wspiera rozwój nowej mobilności i technologii bezemisyjnych.

Toyota od lat angażuje się w projekty związane z rozwojem mobilności. Założone w Wielkiej Brytanii konsorcjum, któremu przewodzi Toyota Manufacturing UK (TMUK), uzyskało właśnie dofinansowanie w ramach DRIVE35. Program ten powadzi Advanced Propulsion Centre UK (APC) – organizacja non-profit wspierająca rozwój technologii bezemisyjnych i współfinansowana przez rząd Wielkiej Brytanii oraz przemysł motoryzacyjny.

W ramach nowego projektu konsorcjum wraz z partnerami rozpocznie prace nad stworzeniem lekkiego pojazdu elektrycznego kategorii L6e. Będzie to czterokołowy mikrosamochód o masie do 350 kg (bez baterii), którym będą mogły podróżować dwie osoby. Rozwój kompetencji zespołu opracowującego studium wykonalności wesprze Toyota Motor Europe.

Dariusz Mikołajczak, dyrektor zarządzający TMUK, mówiąc o tym projekcie, podkreślił

„Cieszymy się ze wsparcia, jakie Advanced Propulsion Centre okazało dla tego ważnego studium wykonalności. Dofinansowanie pozwoli nam pogłębić wiedzę na temat możliwości opracowania przełomowego pojazdu elektrycznego, który odpowie na rosnące zapotrzebowanie na zrównoważoną mobilność miejską. Projekt potwierdza zaangażowanie TMUK w badania i rozwój, a także pozwoli wzmocnić kompetencje naszych zespołów”.

Pojazd wzorowany na prototypowym FT-Me

Nowy projekt mikrosamochodu będzie opracowywany na bazie prototypowego FT-Me. Koncept ten po raz pierwszy został pokazany w marcu 2025 roku jako propozycja przyszłej mikromobilności w Europie. Spotkał się z bardzo przychylną reakcją opinii publicznej.

Studium wykonalności tego projektu zostanie opracowane przez zakład TMUK w Derby i obejmie szereg innowacyjnych obszarów, w tym opracowanie zintegrowanego dachu solarnego oraz rozwój zaawansowanej łączności cyfrowej. Analizie zostaną poddane rozwiązania zgodne z koncepcją gospodarki obiegu zamkniętego, takie jak zastosowanie lekkich, zrównoważonych i pochodzących z recyklingu materiałów.

Innowacyjne rozwiązania i dokładne analizy

Pozyskane w ramach studium wykonalności wyniki zostaną przeanalizowane przy współpracy z Uniwersytetem w Derby, który sprawdzi, w jaki sposób zintegrowane rozwiązania mobilności można dopasowywać do istniejących i planowanych strategii transportowych. Uniwersytet zbada również nawyki użytkowników mikromobilności oraz użyteczność technologii solarnej.

ELM Mobility Limited dokona analizy platformy i komponentów pojazdu oraz procesów rozwojowych pod kątem skalowalności projektu dokona. Firma zadba o to, by wykorzystywane były komponenty wysokiej jakości przy jednoczesnym minimalizowaniu nakładów.

Z kolei firma Savcor zaprojektuje dach solarny dla przyszłego pojazdu. Rozwiązanie to pozwoli zwiększyć zasięg o około 20%, co umożliwi codzienne użytkowanie bez potrzeby ładowania.