Toyota zwiększa produkcję w polskiej fabryce

Nowe linie produkcyjne silnika TNGA i elektrycznych przekładni hybrydowych

2019-10-28

Toyota Motor Europe zapowiedziała zwiększenie mocy produkcyjnych w polskiej fabryce koncernu. Przyczyni się do tego uruchomienie nowej linii do produkcji silnika TNGA oraz elektrycznych przekładni hybrydowych, które wspólnie stworzą hybrydowy zespół napędowy 1,5 l.
Toyota zwiększa produkcję w polskiej fabryce

Niskoemisyjna technologia hybrydowa to nie tylko wyróżnik Toyoty na rynku europejskim. To podstawowy element strategii koncernu, która zakłada stopniowe przechodzenie na napędy w pełni elektryczne. Sprzedaż hybryd rośnie z roku na rok, obejmując obecnie już ponad 50% całości wolumenu zamówień na modele Toyoty.

Tak duża popularność technologii hybrydowej w Europie zaowocowała decyzją o ulokowaniu dwóch kolejnych inwestycji w Polsce. Projekty te zakładają budowę linii produkcyjnej elektrycznych przekładni hybrydowych e-CVT 1,5 l oraz współpracujących z nimi silników benzynowych TNGA 1,5 l. Nowe hybrydowe układy napędowe będą montowane m.in. Yarisie czwartej generacji, który zadebiutuje na europejskim rynku w 2020 roku.

Dodatkowe linie produkcyjne powstaną w wałbrzyskim zakładzie Toyoty, w którym zostanie rozbudowana hala obróbki i montażu silników oraz hala odlewni. Części do produkcji będą pochodzić m.in. z zakładu w Jelczu-Laskowicach. Całość inwestycji ma zostać zakończona do 2022 roku.

„To znamienne, że Toyota, która od 20 lat funkcjonuje w wałbrzyskiej strefie, wciąż decyduje się na inwestycje rozwojowe w naszym regionie. Stanowi to dowód, że wciąż jesteśmy jednym z najatrakcyjniejszych miejsc na rozwój przemysłu motoryzacyjnego i sektora elektromobilnego. Cieszy nas fakt, że kolejne inwestycje koncernu związane z napędami hybrydowymi przełożą się na zwiększenie ilości miejsc pracy, w tym zatrudnienie dla polskich inżynierów”– podkreśla Piotr Sosiński, prezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest-Park”.

„Toyota jest jednym z najważniejszych założycieli Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Od kilkunastu lat wyznacza kurs rozwoju gospodarki przemysłowej opartej na wiedzy zarówno w Wałbrzychu, jak i całym regionie wałbrzyskim. Nowe inwestycje Toyoty wyznaczają kierunki nie tylko jeżeli chodzi o produkcję przemysłową najwyższej jakości, ale również wpływają na coraz wyższy poziom edukacji w naszym regionie. Przygotowujemy kadry do pracy w najnowocześniejszej fabryce motoryzacyjnej firmy Toyota w Europie” – podsumowuje decyzję Prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej.

Fabryka Toyoty w Polsce
Nowe inwestycje to nowe miejsca pracy

Dzięki wszystkim projektom związanym z technologią hybrydową, wartym łącznie 2 mld zł, poziom inwestycji w zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland wzrośnie do ponad 5,5 mld zł, a zatrudnienie – do blisko 3000 osób. Tylko w 2020 roku fabryka w Wałbrzychu będzie potrzebowała co najmniej kilkudziesięciu nowych pracowników.

„W inwestycjach chodzi nie tylko o zasoby finansowe, ale też o transfer innowacyjnych i nowatorskich technologii po to, by dać ludziom szansę na rozwój i nabycie nowych umiejętności. Toyota sukcesywnie rozbudowuje swoją działalność w oparciu o napędy hybrydowe, a polska fabryka stanowi ważne ogniwo na drodze do upowszechniania niskoemisyjnej technologii hybrydowej w Europie” – podkreśla Eiji Takeichi, Prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.

Niskoemisyjna technologia hybrydowa Toyoty

Pojazdy z napędem hybrydowym korzystają z dwóch źródeł energii – benzynowego i elektrycznego. W czasie hamowania energia kinetyczna jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną, dzięki czemu hybryda zużywa mniej paliwa. Niższa jest również emisja CO2, co sprawia, że to ekologiczne rozwiązanie może się przyczynić do walki ze smogiem.

W Polsce Toyota ulokowała drugi poza Japonią ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Ma on dostarczać elektryczne przekładnie hybrydowe e-CVT i współpracujące z nimi silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych koncernu produkowanych w Europie.

Projekty TMMP związane z technologią hybrydową

W polskich fabrykach Toyoty wystartowały już dwa z zapowiedzianych wcześniej czterech projektów hybrydowych Toyoty. Jesienią 2018 roku w Wałbrzychu uruchomiono produkcję elektrycznych przekładni hybrydowych 1,8. We wrześniu 2019 roku w Jelczu-Laskowicach rozpoczęto produkcję silnika konwencjonalnego 2,0 l TNGA współpracującego z napędami hybrydowymi.

Kolejny projekt ruszy już w kwietniu 2020 roku w Jelczu-Laskowicach. Uruchomiona zostanie wówczas linia do produkcji silnika TNGA o pojemności 1,5 l. Rok później w fabryce w Wałbrzychu rozpocznie się produkcja elektrycznej przekładni hybrydowej e-CVT i silników elektrycznych MG1, stanowiących integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej. Polskie zakłady Toyoty będą mogły tworzyć jeden hybrydowy zespół napędowy.

Fabryka Toyoty w Polsce
Podzespół Zakład produkcyjny Roczne zdolności produkcyjne [3 zmiany] Wielkość inwestycji [mln PLN] Początek produkcji
Elektryczna przekładnia hybrydowa e-CVT 1,8 Wałbrzych 175 tys. egz. 278 listopad 2018
Silnik konwencjonalny 2,0 l TNGA Jelcz-Laskowice 309 tys. egz. 370 wrzesień 2019
Silnik konwencjonalny 1,5 l TNGA Jelcz-Laskowice 309 tys. egz. 400 kwiecień 2020
Elektryczna przekładnia hybrydowa e-CVT 1,5 Wałbrzych 175 tys. egz. 300 kwiecień 2021
Elektryczna przekładnia hybrydowa e-CVT 1,5 (druga linia produkcyjna) Wałbrzych 175 tys. egz. 600 przed końcem 2022
Silnik konwencjonalny 1,5 l TNGA (druga linia produkcyjna) Wałbrzych oraz Jelcz-Laskowice 155 tys. egz. 600 przed końcem 2022
TNGA – Toyota New Global Architecture

TNGA to nowa globalna architektura Toyoty, w której projektowane są wszystkie nowe modele japońskiego koncernu. Wspólne zasady konstruowania dotyczą zarówno samego pojazdu, jak i układów napędowych. Cechą charakterystyczną samochodów zbudowanych na platformie TNGA jest niżej położony środek ciężkości oraz sztywniejsze nadwozie samochodu. Przekłada się to na wysoki poziom bezpieczeństwa biernego oraz większy komfort jazdy.

Od strony produkcyjnej TNGA oznacza projektowanie zautomatyzowanych linii produkcyjnych, charakteryzujących się wyższą wydajnością, lepszą ergonomią pracy i mniejszą uciążliwością dla środowiska.

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)

TMMP posiada w Polsce dwa zakłady.

Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie e-CVT do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych współpracujących z silnikiem 1,8 l, jednolitrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Jej roczne możliwości produkcyjne to: 175 tys. elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 258 tys. silników i 633 tys. skrzyń biegów.

Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe o pojemności 1,5 l oraz 2,0 l. Po uruchomieniu linii produkcyjnych nowych silników TNGA o pojemności 1,5 l zdolności produkcyjne fabryki wzrosną do 309 tys. jednostek napędowych rocznie.

Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty oraz Grupy PSA i firmy Lotus, prowadzone przez spółki europejskie: w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.

Dowiedz się więcej

Toyota po raz 16. najcenniejszą marką motoryzacyjną Toyota po raz 16. najcenniejszą marką motoryzacyjną Interbrand 2019 Owocna współpraca Toyoty i CaetanoBus Owocna współpraca Toyoty i CaetanoBus Autobus z wodorowym napędem Debiut nowej Toyoty RAV4 Plug-in Debiut nowej Toyoty RAV4 Plug-in 20 listopada w Los Angeles Toyota i Subaru zawarły sojusz kapitałowy Toyota i Subaru zawarły sojusz kapitałowy Dowiedz się więcej Mistrzowie Toyoty 2019 Mistrzowie Toyoty 2019 Zobacz, gdzie pracują najlepsi specjaliści Toyota Corolla TREK Toyota Corolla TREK Oficjalny samochód zespołu Trek-Segafredo Rozpoczęły się testy generatora na ogniwa paliwowe Rozpoczęły się testy generatora na ogniwa paliwowe 13. edycja Toyota Dream Car Art Contest 13. edycja Toyota Dream Car Art Contest Złoto dla Heleny Zajdel Toyota Mirai i ride-sharing CleverShuttle Toyota Mirai i ride-sharing CleverShuttle Dowiedz się więcej Toyota rozpoczyna produkcję nowego silnika Toyota rozpoczyna produkcję nowego silnika Dowiedz się więcej TOYOTA GAZOO Racing wygrywa w Silverstone TOYOTA GAZOO Racing wygrywa w Silverstone Doskonały początek sezonu Rusza nowy sezon WEC 2019/2020 Rusza nowy sezon WEC 2019/2020 Dowiedz się więcej o startach Toyoty
Twoje ustawienia plików cookies

Na stronie Toyota Polska używamy technologii cookies w celach dostosowania naszych usług i oferty do Twoich potrzeb, w celu reklamy, analizy i statystyki. Informacje zapisane w cookies mogą zawierać dane osobowe. Jeśli wyrażasz na to zgodę, przejdź do strony i korzystaj z niej normalnie lub dowiedz się, w jaki sposób możesz zmienić swoje ustawienia.

OK